יום שלישי, 15 במרץ 2016

כיצד מייצרים חשמל?

מה שאנו קוראים חשמל, הוא בעצם תגובה פיזיקלית לשינויים בתוך האטום. האדם השכיל בעשרות השנים האחרונות, למצוא מגוון רחב מאד של שיטות, שבאמצעותן ניתן לייצר חשמל. הדרך המרכזית שעליה נסביר היא של ייצור חשמל בעזרת גנרטור, אבל כמובן שלא מדובר על הדרך הבלעדית, וכיום יש גם עוד דרכים חלופיות להפיק את החשמל. בסופו של יום, כלל השיטות באות בעצם ליצור את האנרגיה החשמלית, כתוצאה מתגובות שרשרת שונות. בואו ונבחן כמה מהדוגמאות הנפוצות בישראל ובעולם:
 גנרטור

הסודות של החשמל נחשפים

       ייצור עם גנרטור - זוהי הדרך הנפוצה ביותר בישראל ובעולם לייצור חשמל. גנרטור פועל על בסיס שדה מגנטי מיוחד, אשר בעצם מסתובב במהירות. כאשר אות ושדה מסתובב במהירות, נוצרת אנרגיה חשמלית כתוצאה מהסיבוב. וככל שהסיבוב הזה יהיה מהיר יותר וממושך יותר, כך הזרם גם יתייצב. כיום כמובן שישנם גנרטורים גדולים מאד בתחנות הכוח, ורובם גנרטורים חשמליים. ניתן עם זאת גם למצוא גנרטור קטן יותר כמובן לשימוש ביתי או מוסדי. כדי לסובב את אות ושדה מגנטי אפשר להשתמש באמצעים ריבם - גז, פחם, נפט, וכיו"ב.
       ייצור עם אנרגיה סולרית – אפשרות אחרת לייצור חשמל ללא גנרטור, היא בעזרת אנרגיה סולרית. רובנו מכירים זאת מדוד השמש שלנו, אבל האמת שאפשר להשתמש בלוחות הסולריים גם למטרות של הפקת חשמל, ולא רק חימום מים. כאשר קולטים את החום של קרני השמש, ניתן להשתמש באותה אנרגיית חום כדי להניע את המנוע החשמלי ולייצר חשמל, ויש כיום כבר טכנולוגיות בישראל שמאפשרות לעשות זאת.
       ייצור עם מים - אפשרות נוספת היא לייצר חשמל בעזרת המים. באזורים שבהם יש זרם מים חזק רוב במיוחד, ניתן לנצל זאת להנעה של סלילים חשמליים. שיטה זו עם זאת קיימת בעיקר באירופה, ובישראל היא איננה ניתנת ליישום.

למה כדאי להכיר את זה?

מעבר לכך שהרווחתם כעת פיסה חשובה של ידע כללי, הרי שכדאי להיחשף לשיטות הללו, כי בישראל עצמה יש כל מיני אפשרויות לייצור חשמל, והמודעות תעזור לכם להיות צרכנים חכמים יותר. כמובן שהשיטות הוסברו בפשטות - כך שהן יהיו נהירות לכל קורא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה